Monday 22 April 2013

Say Never to Bottle Feeding

Rania dh nk masuk 5 bulan...(yeayyy..kejap je kan..masuk 6 bulan,ibu dh boleh bg Rania makan solid food..ibu excited sgt2 tau) ... Rania mmg x mo hisap EBM ngan botol..aku x tau salah kt mana.. nk kata aku x ajar, aku ajar dia seawal usia dia sebulan...tp aku x  la bg tetiap hari..selang2 jugak la... pas abeh pantang, seminggu tu Rania isap EBM aku ngan botol elok jer..ms neh aku guna botol tommee tippee..lega hati aku tgk dia mau hisap botol...Lepas seminggu, dia wat perangai...dia x mo lansung isap botol..menanges meraung bagai nk rak la org kata...mcm aku duk dera dia plak.. aku cuba kentalkan hati aku,bg jugak botol kat dia..tp aku tewas..x smpi hati la tgk dia menanges...FYI, ms aku cuti bersalin selama 3 bulan tuh, kt umah waktu siang ada aku ngan Rania jer..ayah aku ada,tp kul 12 br dia balik la dr keja..adik aku plak, tidoooo... tgh hari la br nk bgn..tu pon jenuh kena kejut...kan org ckp,kalo nk ajar anak hisap botol, x ley ibu nyer yg bg..sbb mmg dia akan tolak mentah2..kena org laen yg bg.. dh tuh, sp pon xder,aku la yg ajar dia..tp nmpk nyer aku gagal.. kdg2 Rania isap EBM aku elok je ngan botol..kdg2 dia x mo..tabah la hati aku dgr dia menanges meraung2..aku ada la terbaca,menangis berlebihan boleh merosakkan otak kanak2..

dia boley bior je susu kuar meleleh
tgk....boley je pon dia isap..tu pon lepas beberapa kali cubaan
ms neh,supposed aku p amek final exam..tp aku mc sbb Rania xmo isap botol..mmg la 3 jam je jwb exam tuh..but still hati aku x tenang kot duk pk anak x mo isap botol.. tp mood dia baik plak isap abeh EBM aku..
btul2 membuli ibu neh!!!
lepas Rania masuk 2 bulan, ibu try beli botol pigeon yg puting jenis Pigeon Peristaltic Plus..ms neh p penang.. dengan harapan Rania mau la hisap..sbb aku baca byk review psl botol pigeon neh... Tawakkal la ibu beli.. first trial, Alhamdulillah Rania isap botol tu...suka nyer hati ibu...x terkata la..semangat ibu pam2 susu, then bg Rania..suka2..masuk ari isnin, dia wt perangai plak dah..dia x mau plak botol tu..menanges meraung lagi sekali.. berdrama la ngan ibu..smpi penah satu tahap,aku sndr pon nanges... smpi stress aku dibuatnya.. terukkan aku..  masuk ari kamis, dh ptg sket la dlm kul 2 camtuh..Rania isap EBM ngan botol tu balik...tp tu pon berdrama jugak la memula tuh...


see...boley je dia isap kanm...anak oo anak...
abeh 3oz dia isap tau..tu kekenyangan la tu
 kira hari2 aku berdrama ngan Rania nk ajar dia isap botol.. mcm2 petua org bagi.. suh buh madu la.. aku dh letak madu, memula elok je dia isap..lama2 dia x mau dah.. FYI, dh 3 org tolong buat ubat utk anak aku nih nk bg dia mau isap botol..sbb ibu dh x berdaya laei dah...hari2 smbil nyot2 kan dia,ibu ckp elok2 ngan dia..ibu kena pegi keja,Rania kena la isap susu ibu ngan botol..kdg2 dia gelak2,sengih2 je bila aku ckp psl botol..paham je budak kecik neh.. so far botol neh mmg Rania isap lama jugak la..means dia serasi la ngan botol neh...

tiba hari nk anta ke umah bs, Rania wt perangai xmo botol... ok fine..lunch time aku kena p umah bs utk nyot2kan Rania..

xper la Rania..ibu redha..itu kan rezeki Allah utk Rania.. FYI, bukan aku x mo ajar Rania dr awal..aku xnak dia kompius puting..wisau kalo dia refuse nk direct bf bila dia dh selesa ngan puting palsu tuh..lg satu, bila nk kuar jenjalan,xde la aku nk pening2 nk bwk botol susu bagai..time dia nk nyot2 jer, cari port then selak jer..kan ke senang tuh..xyah susah2 nk panaskan EBM ke apa..so skrg nih,aku kena wt collection baju yg ada butang @ zip kat depan utk memudahkan utk nyot2kan Rania..








No comments: