Monday, 15 April 2013

20 PERKARA YANG BERUBAH SELEPAS ANDA MEMPUNYAI ANAK!


Sering kali rakan-rakan kita memberi peringatan kepada kita ketika kita sedang mengandungkan anak pertama. “Kau tidurlah puas-puas, nanti dah ada anak mesti tak cukup tidur”...Betul kan?

Dan yang pasti, selepas mempunyai anak, banyak yang akan berubah dalam hidup kita. Kita akan mempunyai kekangan wang, tidak cukup tidur dan tanggungjawab yang lebih besar perlu digalas. Tetapi apabila seluruh kehidupan kita bertumpu kepada anak kesayangan kita, sebenarnya, banyak perkara yang menarik akan berlaku. 

1- Kita menemui kekuatan dalaman tanpa kita sedar.
(yang ni setuju sgt2..sbb even aku  letey esp ms berpantang, aku masih boley berjaga ngan Rania kul 3 pagi sbb mmg Rania berjaga smpi kul 3 pagi kot.. so far Alhamdulillah dia dh manage utk tido ngan nyenyaknyer waktu malam skrg nih..juz bgn utk nyot2 jer.. tu pon kekuatan dalaman tuh..ngah tido nyenyak tetibe dgr anak merengek2 smbil mata pejam )

nmpk x bertapa boolat nyer mata dia

2- Kita akan merindui saat 9 bulan kehamilan kita walaupun terpaksa mengendong perut yang boyot!! 

(yess...rendu bangat..esp saat Rania kick2 pewot ibu dia..rs mcm dimassage2 jer)

nmpk x bertapa boyotnyer aku

3- Kita tidak lagi memerlukan jam. Sebaliknya, bayi kita yang menetapkan jadual harian kita. Adakalanya bayi kita bangun seawal jam 4 pagi!!
(tepat sekali.. aku plak mmg jenis senang terjaga..kalo dgr Rania nanges je, mmg trus otometik aku akan bangun..)

4- Kita akan menghormati dan mengasihi ibu bapa kita sendiri dengan cara yang baru.
(sbb br la kita tau mcm mana rsnya berjaga di tgh mlm..mcm mana rsnya nk make sure anak tul2 selesa + tido ngan nyenyak nyer)

5- Jika anak kita sakit, kita yang akan mengalami rasa lebih teruk berbanding kita yang sakit..
(so far Alhamdulillah Rania blum laei saket yg teruk2..juz ritu pas cucuk,bdn dia cam panas sket..but still dia ceria + bergembira mcm baiasa)

6- Kita tidak keberatan tidur pada pukul 9 malam pada malam Jumaat...;-)
(skrg nih, nk tidokan Rania, ngan2 aku tido skali.. sian enSuami :p)

7- Perasaan kita akan lebih mudah tersentuh atau berkecil hati apabila berlaku hal-hal berkaitan dengan anak.
(yess..sgt2..even walaupon bukan anak aku sndr, bila ada je psl kes baby yg saket teruk2, comfirm aku nanges okey..bersyukur Rania dilahirkan dgn sempurna)

8- Kita akan lebih kerap melihat anak kita di dalam cermin berbanding melihat diri kita sendiri.
(kalo dlu pantang jmpa cermin,harus la ada je benda nk dibetulkan..skrg neh,suka dukung Rania then p kat cermin nk tgk reaksi dia.. Rania sgt mcm teruja la tgk cermin..sbb dia rasa dia ada kembar)

9- Kita tidak lagi jijik dengan najis bayi, sebaliknya kita akan Happy bila anak kita poo-poo! 
(bukan apa..kang kalo anak x poo poo...satu hal la plak kan...memandangkan Rania fully bf, xde la wisau sgt sbb nurse ckp kalo anak fully BF dan x poo poo byk hari,x perlu wisau sgt..tp kalo dh dkt sebulan x poo poo better p check la kan)

turn enSuami tuka pampers anak

10- Kita akan lebih menghargai diri kita.
(aku skrg nih lebey berjaga2 bab makan..sbb aku bf Rania..no coke,no nescafe.. tp bagus la jugakkan sbb baik jugak utk kesihatan kita)

11- Kita lebih rela meluangkan masa untuk peluk dan cium anak kita, walaupun kita tahu kita akan sampai lewat ke tempat kerja.
( tiap kali anta Rania p umah bs, mesti rs mls nk masuk opis cpt2..sbb rs cam x puas gomol2 dia)

12- Kita mula menyedari, yang kita punyai kuasa yang hebat bila dapat menenangkan anak kita yang sedang menangis.
(Rania mmg kalo nanges,sekupang pon x laku..bak kata mak tok nyer..tp senang je nk pujuk dia neh.. dukung dia..x pon ms baring,angkat dia letak atas dada..mesti dia senyap)
terus tertido..b4 tuh dia nanges2 nape ntah..mebi dia ngantok sama neh

13- Kita akan sentiasa mengira gigi anak yang baru tumbuh.
(Rania x tumbuh gigi lagi..tp aku dh rs saket sket bila dia nyot2..aku rs gusi dia dh kuat)

14- Kita akan rasakan yang mempunyai anak lagi bukanlah satu masalah yang besar, malah kita amat sukakannya.
(sp x suka ada anak ooiiii????)

15- Apabila kita melihat ada ibu bapa lain yang sedang memegang anak mereka yang sedang menangis, kita akan faham situasi mereka.
(sgt2 betul la..kita sndr plak dpt agak nape anak mereka nanges)

16- Kita akan menghargai masa mandi kita walaupun ianya dalam masa yang singkat!
(aku nih bukan la ratu sgt nk mandi lelama..dh kalo 1/2 jam duk dlm bilik air,ape ke hal?? kdg2 ngah mandi pon, duk dgr mcm Rania nanges..trus laju2 mandi..kau2 bilik air,tgk Rania tido nyenyak jer)

17- Akhirnya, kita akan mula bertegur sapa dengan jiran sebelah selepas mempunyai anak!
(b4 ada anak pon,aku slalu je bertegu sapa ngan jejiran aku..aku kan peramah :p)

18- Kita akan dapati, perkara-perkara yang dulunya kita anggap penting kini tidak lagi selepas adanya anak.
(ms ari final exam,aku sanggup amek MC sbb Rania x mo isap botol...final exam kot..kalo x,mesti aku dh x lama nk grad..tp apekan daya,aku korbankan demi Rania)

19- Kita sedar yang sebenarnya tidak sukar untuk menyayangi anak kita yang pada mulanya kita anggap dia adalah orang asing.
(x penah anggap anak tu org asing..since dlm pewot aku dh sayang Rania sgt2 tau)

20- Setiap hari kita adalah sesuatu yang penuh dengan kejutan!
(betul!!! ari2 ada je menda baru Rania wat...suke2)

No comments: