Saturday 20 October 2012

35weeks sudah


lakaran dari pakar
kedudukan bayi pada usia 35 minggu

~Minggu ke-35 pula, akan berlaku perubahan pada diri puan. Puan akan merasai kesukaran untuk bernafas, membuang air kecil dengan lebih kerap dan seringkali tidak dapat mengawal air kencing apabila terbatuk, bersin, atau tertawa dengan kuat. Manakala garisan gelap yang mengarah ke bawah perut sudah menjadi lebih ketara dan menonjol. Puan perlu melakukan beberapa senaman termasuklah senaman pelvik untuk menguatkan rahim.~


hari ni saja nak berkongsi rasa dengan kawan-kawan..

Alhamdulillah sudah menjejaki usia 35 minggu kehamilan..tidak lebih 40 hari lagi menjelang due date..apa yang aku rasa setakat ini???? :-
  • bila malam terasa panas aje..panas dan berpeluh ye kawan2..dah mandi malam pun berpeluh je lagi..kipas on dah laju dah..tmbh plak ngan kipas duduk..selimut rasa tidak diperlukan..kaki memang tak bertutup la.sebab panas..hehe..skrg nih,siap tarik tilam bujang,tido kat ruang tamu..tp bila enSuami balik,tido dlm bilik la.. hehehehe
  • perut terasa makin tegang..sampai rasa tak boleh ada sebarang beban diatasnya.pinggang belah kiri mmg saket..belah kanan x pulak..nk tido mlm pown susah.. mmg skrg nih aku tido mengiring..tido belah kiri,pastu nk ubah pi ke kanan,Allah ja yg tau betapa seksanya..
  • maybe baby dah engage kot..ini tak bape pasti sebab belum scan lepas 8  bulan..tunggu hari ahad dpn ni jumpa doktor.. aku rasa baby dah engage sebab terasa sakit di bahagain bawah pelvik.~ macam bila bangun berjalan rasa cam sengal2 aje kt pundi kencing..tapi belum rasa ringan lagi perut..orang kata if terasa ringan mean baby dah memang dalam laluan..aku masih belum 9 bulan kot..so belum terasa ringan lagi perut tu..
  • pernafasan sedikit terganggu..macam tak bape nk clear sangat.simpton apa tak pasti
  • belum ada susu lagi..sebab ada a few frens asking, dah ada susu ke???sesetengah orang dah mula kuar susu dari niple dia..aku rasa aku belum :)
  • kaki kadang2 kembang.kadang2 x pulak..org ckp kalo dh dekat nk bersalin,kaki kerap membengkak....
  • baby kicking adalah sgt luar biasa..kdg2 rasa pewot turun naek.. huhuhu
~ini semua pengalaman aku seorang je..sebab masing2 ada pengalaman mengandung tersendiri kan..tak sama setiap individu..

No comments: