Wednesday, 2 February 2011

aku dah dpt "MATA" baru


masih ingat kisah spek mata aku yg patah itu??? kalo x ingat klik sini ... aku dh dpt "MATA" aku yg baru..aku sgt2 suke "mata" aku yg baru nih...sbb yg ada diamond2 kat tepi bingkai nih.. hahah..sama seperti spek yg lama.. aku amik juga bingkai yg amoi tuh rekemen kat aku.. hahaha.. melayang rm270 aku..selepas diskaun 50%...

jenuh jugakkan org yg ber"mata" 4 nih.. mcm mana la nk pulihkan balik mata yg rabun nih.. haishhh....aku try google petua2 nk menjaga mata nih... nih la hasilnyer yg aku jmpa...

Petua ni sesuai diamalkan sesiapa shj. terutama pelajar atau individu yg bekerja dlm bidang berkaitan komputer & internet. Tak kiralah anda seorang programer, pereka laman web, pereka grafik, usahawan internet, penulis blog dsb. Ataupun saja suka-suka menghabiskan masa berjam-jam di depan komputer misalnya main games, chatting, baca artikel di blog, cari info dsb.

Petua Menjaga Kesihatan Mata

1. Setiap kali mandi atau berwudhu’ (bagi muslim), pastikan jangan pejamkan mata semasa air melalui mata anda, sebaliknya kelip-kelipkan mata anda beberapa kali, biar air mandian itu mencuci mata anda. Memang mata kita akan terasa pedih sikit. Walaupun tiada kajian saintifik mengenai petua ni, tapi setelah mengamalkannya beberapa lama, alhamdulillah setakat ni mata saya belum rabun lagi biarpun berjam-jam di depan komputer.

2. Untuk menyegarkan mata yg letih atau rasa gatal-gatal akibat sakit mata, ambil beberapa helai daun sirih muda, basuh bersih-bersih. Ramas-ramaskan sampai lumat dan didihkan seketika. Tapis airnya dgn kain bersih ke dlm mangkuk dan biar hingga suam-suam kuku. Lepas tu rendamkan atau jiruskan terus pun boleh, pd mata anda sambil kelip-kelipkan mata berulang kali. Insya Allah mujarab.Tapi yang ni leceh sikit sebab sekarang ni susah nak cari daun sirih.

3. Amalkan senaman utk mata anda. Bukan badan je perlukan senaman, mata pun pe

rlu bersenam juga. Caranya:

a. Pergi ke luar rumah, lihat satu objek berdekatan anda, kemudian beransur-ansur lihat pula objek yg lebih jauh, dan jauh, jauh lagi, sejauh-jauhnya la. Lepas tu balik semula beransur-ansur lihat objek yg berdekatan anda. Ulang proses ini beberapa kali sampai anda naik bosan atau naik menyampah…jangan sampai naik angin dah la ye. Dlm proses tadi sekiranya anda ternampak satu objek menarik(misalnya ada awek cun melintas) bolehlah fokuskan sekejap pd objek tu(kira senaman mata gak tu), tapi jangan tengok lama-lama ye, berdosa…hehe…dan mata anda juga berisiko utk terkena lontaran objek-objek berbahaya.

b. Gerakkan mata anda ke kanan semaksimum mungkin,berhenti sekejap, kemudian ke kiri, berhenti sekejap, seterusnya ke atas, bawah dan tengah (sampai mata naik juling), beransur-ansur lajukan proses ini.

c. Setelah 1-2 jam di depan komputer, berhenti sekejap, lihatlah objek-objek berwarna hijau di luar rumah anda, seperti pokok-pokok dsb, sesungguhnya warna hijau itu menenangkan & merehatkan mata anda. Tapi itu kalau siang, kalau malam camne pulak?? Itu senang jer, lawatlah blog saya ni selalu, ada banyak warna hijau di sini…kuikuikui terkena korang.

4. Amalkan makan makanan yg kaya dgn vitamin A & C- susu, sayur(terutama carrot & brokoli) dan buah2an (terutama aprikot & anggur) dsb.

5. Elakkan melihat benda-benda yg tak sepatutnya dilihat…terutamanya di internet ni macam-macam bahan yg boleh merosakkan mata & minda anda…hehe, faham-faham sendirilah ye.

Ok, setakat ni je, lain kali saya bagi petua lagi.

P/S: Petua-petua ni utk org yg belum rabun lagi, tapi yg dah sedia rabun tu tak dapat dipastikan keberkesanannya, bolehlah cuba2 ..- (MASALAH nyer aku dh rabun la)

teringin jugak la nk try produk yg dkt pasaran skrg nih utk dititik ke mata..tp aku mcm x berani jer nk menerainyer..kang lain pulak jadi nyer... hurrrmmmmmm..sp2 penah try x????

PERMATA HIJRAH

Toner mata yang dihasilkan dari formula air zam-zam, air suling yang bermutu tinggi, mutiara dalam laut, herba & karangan laut. Ianya tidak memedihkan mata dan boleh menyejukkan, menyegarkan, menyihatkan mata dan membantu merawat masalah mata. Tidak mempunyai bahan kimia dan tidak memabukkan serta boleh meneutralkan bahan kimia.

Toner Mata Pearl Extract V (Toner Pink)
RM 29.90
Untuk peringkat permulaan rabun. Untuk mengurangkan "POWER" kaca mata, masalah rabun dekat dan jauh dan mencairkan selaput lendir yang tumbuh di dalam mata dengan izin ALLAH .....


Taaaddaaaaaa.........


ni ialah koleksi "MATA"aku

"MATA" aku yg baru

pose sket

No comments: