Wednesday 29 December 2010

mari pakat ramai2 kite berubah

PERLU BERUBAH!


izin kan ku yg hina ni menyatakan sedikit muqaddimah..kenapa seseorg ISLAM yg cerdik,,berilmu,,tetapi tidak bersahsiah???????


1.DI SEKOLAH RENDAH..MENDAPAT TEMPAT PERTAMA SETIAP PEPERIKSAAN

kenapa tidak boleh mendapat tempat pertama di pandangan ALLAH..(mungkin time nih kite belum baligh dan masih jahil)


2.DI SEKOLAH MENENGAH. MENEGUR RAKAN2 UNTUK MENJADI BAIK

jadi kenapa tidak boleh ditegur untuk diri menjadi baik bila dah tersasar dr jalan yg benar?(time nih masing2 br nk mengenali alam ramaja..baru nk kenal dunia baru)


3.JanGAN ADA SETTING DI KEPALA,,KUBUR MASING2

kenapa org nak betulkan kesalahan???sebb kubur masing2..bygkan org beriman di sebelah kubur org fasik...mcm mana nak tahan telinga jika malaikay dan binatang berbisa itu menyakiti hamba tu sehingga berteriak,,,,boleh PEKAK telinga..(dh mmg lumrah hidup kan.)


4.KENAPA TUDUNG TU SEOLAH2 MENJADI FESYEN???

sebb tak penah di otak tu settingkan bertudung kerana kewajipan...hanya pikir nak CANTIK wlupun tak cantik...pikirlah..rambut yg dilihat lelaki di dunia selain suami..akan digantung dan dibakar..(subhanallah...Ya Allah,beri aku petunjuk Mu..suatu masa dahulu aku penah leka & lalai pd perintah Mu..)


5.KENAPA NAK KATA DIRI SAHAJA YG TERBAIK????

sebb perasan bahawa dalam kalangan manusia tak ada yg lebih baik...pikirlah..buat apa baik di dunia,,,kalo di akhirat tu fakir dgn pahala.(ramai org yg nk buat baik tp niat hanya utk menunjuk2..)


6.KENAPA SUSAH UNTUK MENERIMA TEGURAN???

sebb dah terlalu obses diri baik,,sedang terlalu bnyk perkara perlu di ubah...thats d point ( kdg2 aku juga ssh nk terima teguran org lain..Subhanallah..lembutkan hati aku Ya Allah)


7.KENAPA SUKA MELENTING BILA DI SINDIR

sebb tak penah pikir secara positif sndiran untuk untuk apa,,,walhal kadang2 sindiran adalah cara terbaik nak betulkan kesalahan.. (mmg..kdg2 otak manusia x boley nk terima sindiran org lain wlaupun sindiran itu adalah utk kebaikan)


8.KENAPA HATI KERAS DAN TIDAK BOLEH MENERIMA HAKIKAT DIRI ADALAH TERBURUK DAN PERLU DIPERBAIKI

kerana perasan diri bagus (betul...bila di fikiran menganggap kita nih yg sempurna,mmg hati akan keras..sedarlah x semua manusia sempurna)


9.BOLEH TAK PIKIR POSITIF??

pastikan boleh,,,sebb kadang..negatif tu amat2 buruk dan keburukan memg terkandung di dalam perkara negatif .

( dlu selalu negatif..seyesly aku ckp tau..sbb tuh aku selalu stress,tension..then aku berusaha utk berubah menjd seorg yg positif)


10. SENTIASA PERBAIKI DIRI

sedangkan kereta dan motor ko salu servis..hbs tu kenapa diri dan mental or hati tak nak servis (hati mmg perlu di servis.free je kan...InsyaAllah..aku akan berusaha utk servis mental dan hati aku nih)


(menda nih di copy dr note kwn aku)

No comments: