Tuesday, 12 January 2010

jodoh..kawen...

Benar, jodoh itu ketentuan Tuhan, tapi kita sebagai manusia perlu berusaha bersungguh-sungguh dalam setiap apa yang kita lakukan, tidak terkecuali dalam soal mencari jodoh. Rezeki takkan datang bergolek, begitu juga jodoh. Ada orang jodohnya cepat tiba, manakala ada orang yang perlu berusaha keras mencarinya.

Sememangnya, bukanlah mudah untuk kita nk dapat pasangan yang benar-benar memenuhi semua kriteria idaman kita pada hari ini. Ada sesetengah lelaki tu, hensem, tetapi perangai agak kebudak-budakan. Ada sesetengah tu pula, macho dan sentiasa bergaya, tetapi apabila keluar berjalan bersama dari petang sampai ke malam, tak pernah pula nampak dia singgah di surau atau masjid. Payah juga kan?

Takkan nak main terima je semua? Nak hidup bersama bukannya untuk sehari atau seminggu-dua, kalau boleh, mahu selama-lamanya. Jadi, kenalah pilih betul-betul , kalau tersilap pilih, boleh merana jiwa dan lara. Tetapi, masalahnya sekarang, disebabkan pilih punya pilih punya pilih, umur pun dah nak jejak kategori "andartu", ke"panas"an telinga tak payah cakaplah.. asal balik kampung je, lebih-lebih lagi masa hari raya, mak ayah, sedara-mara, kawan-kawan, tak sudah-sudah bertanya.. "Bila nak kahwin?.. bila nak kahwin?".. "Haishhh!". Yang lagi tak tahan, makcik jiran kampung sebelah pun tumpang sekaki bertanya.. kalau makcik sebelah rumah tu takperlah lagi.. ini kampung sebelah ni.. isk! isk!busy body btul la..

Kalau ikutkan hati.. esok juga aku nak kahwin? Tapi masalahnya.. sampai sekarang tak jumpa-jumpa lagi calon yang sesuai!. Sudah pupus ke "pria-pria terhebat" di dunia ini, cukuplah kalau dapat jumpa seorang lelaki yang kacak, baik hati, sopan-santun, beriman dan juga "kaya!"... he he!. Tak pedulilah kalau orang nak kata "ko ni mata duitanlah..", apa yang pasti, ianya adalah salah satu faktor yang agak penting juga untuk memastikan kehidupan berumahtangga nanti lebih terjamin.

Kadang-kadang "jealous" juga melihat rakan-rakan yang hidup gembira dengan pasangan mereka. Kenapalah susah sangat diri ini nak dapat teman lelaki? Kalau ada jumpa lelaki yang "menarik" pun, mesti lelaki tu dah jadi suami orang...isk! saaaangat tak sesowai u..

Nak kata diri tak cantik? Tidak juga!... Ada ramai lagi orang yang rasanya.. "lagi tak cantik", boleh pula ada teman lelaki yang kacak dan baik. Perlukah berserah sahaja kepada takdir? Atau.. sememangnya diri ini, ditakdirkan untuk hidup keseorangan hingga ke akhir hayat? Oh! Tidak...!

No comments: