Tuesday, 30 April 2013

Kan best kalo malang tu berbau

pepatah melayu "Malang tak Berbau" yang membawa maksud "Kecelakaan yang berlaku tiba-tiba" .. makna kata, menda yg terjadi tanpa kita jangka... kdg2 terpikie la jugak..kan best kalo malang tu berbau.. so dat kita boleh lebey berhati2..tp kdg2 kita dh cukup berhati2..esp bila kita drive kan.. org lain plak yg dtg cari pasal..

tu la yg berlaku kat ayah aku...kire minggu lepas,2x keta ayah eksiden..eksiden plak bukan salah ayah... semua org yg cr pasal...sian ayah..

kes 1
berlaku ari selasa @ rabu, ayah balik amek adik dr sekolah.. tetibe keta depan break mengejut..dan dgn x dijangka,keta ayah langgar bontot keta dia.. rupanya, di dpn keta yg ayah langgar tuh,ada sebiji lagi keta..keta yg depan tuh la break mengejut ngan tetibe.. dh tu boleh plak dia trus blah mcm tuh jer.. sudahnya, lepas dh bincg ngan tuan punya keta yg ayah langgar tuh,ayah bayar rm100 dkt dia.. keta ayah dihantar ke bengkel..kena tuka sekeping bonet yg dpn tuh..dan lampu dua2 belah kena tukar.. ari sabtu keta siap..RM800 total yg kena 

kes 2
berlaku ahad ,pkul 745pg..ms tuh ayah otw nk p anta mak ke opis..mak wt OT.. ayah benti kt trafic light sbb lampu merah..depan keta ayah ada sebuah teksi..tetibe ntah dr mana dtg sebiji keta waja dgn laju nya tanpa break,langgar bontot keta ayah..keta ayah plak bergerak langgar teksi yg dkt dpn tuh.. keta ayah mmg remuk teruk..jammed terus pintu keta..mmg x ley gerak lansung..kalo nk repair makan riban2 la jugak tu..


betul kan...kdg2 kita dh ckup berhati2..tp itu la yg dikatakan "malang tak berbau"..Alhamdulillah mak ngan ayah selamat..cuma semlm mak ckp,tengkuk rs saket..maybe kesan dr pelanggaran tuh.. mak pon ckp semlm,nsb baik ada teksi di dpn tuh..kalo xde, ntah melayang ke mana la keta ayah tuh..
Syukur pd Mu Ya Allah

No comments: