Sunday 16 December 2012

precoius Moment being a mother

kali nih aku nk cite serba sikit la psl pengalaman aku bersalin... lain org,lain pengalaman kan..tp tu la pengalaman yg paling berharga bagi setiap wanita yg bergelar ibu kan.. setuju x?? heeee .....

aku diarahkan admit ward pd 23hb nov since edd aku ialah 24hb nov.. enSuami pon dh balik ke Arau kamis ptg tu.. mlm tu layah dlu Adam & Hawa.. masukk tido..around kul 130 pg kalo x silap aku,aku terjaga..aku rs lendir2 dan sgt x selesa..trus masuk toilet.. OMG..ada darah.. aku dh berdebor2..dlm hati,aku dh nk bersalin ker??? trus kuar,masuk bilik..kejutkan enSuami..bgtau dia yg ada darah..dia suh tanya mak.. aku masuk plak bilik mak..kejut mak then bgtau la..mak tanye,saket x?? mmg x saket pon..mak suh masuk tido balik.. aku pon masuk bilik,then bgtau enSuami yg mak suh tido dlu.. the best part is,EnSuami bukan maen nyenyak laei dia tido..aku nih pusing kiri kanan x ley nk lelap.. aduyaiii.. sedar2 dh subuh..trus bangun.. mak pon dh bangun..aku bgtau la aku x ley nk tido ..mak pon sama x ley tido.. aku trus mandi..pastu kejut enSuami..dh siap2 semua, kami trus ke Alor Setar..otw tuh,smpt la jugak singgah bekpes..heeee...

smpii di INS Alor Setar, trus masuk LR.. cek2 dh bukak 1cm.. trus kena admit ke wad..ms dlm wad tu, mmg contraction kuat sgt2.. tiap kali saket tuh dtg,aku genggam tgn enSuami.. maken lama maken saket.. Tuhan je la yg tahu saket nyer.. then misi2 mai wt ctg laei skali..mmg diorg ckp contraction kuat.. cek bukaan still 1cm.. misi2 decide utk tolak aku masuk LR balik..maken kerap saket nyer dtg.. last2 aku decide utk cucuk epidural..aku tau suppose aku xyah amek epi tu..sbb kalo dh nama pon nk beranak,mmg saket la kan.. tp disbbkan aku rs aku x tahan saket dan aku mcm xde tenaga since semlm aku x tido kan, aku amek jugak la..after dh cucuk tuh,lega la sket.. dlm kul 2 ptg,br bukak 3cm.. enSuami setia menanti di sblh aku.. x mkn ape pown..sian dia.. last2 kami share buah kurma..dlm kul 3 ptg,cek bukaan br 4cm..dlm hati aku berdoa,jgn la aku kena operate..aku minom air akar fatimah.. Alhamdulillah around kul 4 ptg tuh,doc cek dh terbuka 8cm.. lega sgt2..enSuami bisik kat aku, kalo tau minom dr td laei air akar fatimah tuh.. huhuhu..

around 5 pm camtuh,doc dh standby..enSuami di sblh kanan aku..seorg misi di kiri aku.. doc kat dpn aku dan ramai jugak la misi2..dh mcm pasukan sorak aku tgk.. tiba2 aku dgr doc ckp,dh nmpk kepala.. misi yg di kiri aku ajarkan aku cr2 nk push..enSuami pon sama jugak.. boley x time nk push tuh aku rs aku ngantuk?? hahahhaa... Alhamdulillah lepas 3x push, aku tdengar Dr Annuar laungkan azan..sayup2 je aku dgr..pastu dia angkat baby aku tunjuk trus bwk lari.. aku dgr la sayup2 suara misi panggil baby aku.. tetibe dgr baby nanges.. aku pon nk nanges jugak..tp x smpt nk nanges,aku dh loooopppp....tertido..x sedar lansung..smpi la misi kejut aku... misi bersihkan apa2 yg patut,then tolak aku atas kerusi roda..kuar je dr LR, nmpk mak,ayah ngan adik2.. aku tanya enSuami,baby mcm mana.. dia ckp baby kena masuk dlm balang oksigen..alaaa...sedeynyer aku...

dipendekkan cerita, aku discharge dr wad keesokkan harinyer..but baby still kena admit wad.. ms 1st time aku tgk anak aku,aku rs nk nanges sgt..tmbh2 tgk ada wayar dkt hidung dia..tgn dia plak kena cucuk... sedey sgt2.. be strong yer anak ibu..

esoknyer,baby dh bley discharge..Alhamdulillah...

Nur Rania Khalisha bt Muhsin



No comments: