Wednesday 28 March 2012

budi bahasa budaya kita

actually dh lama nk cite psl nih...tp manjang lupe jer... tp bla dh kena kt aku sndr,mmg trus zasss nk story dlm blog neh.. bukan la aku nk mengkondem @ nk rs diri aku nih perfect ke aper.. sbb aku sedar aku nih hanya la pekerja bawahan bukan kumpulan profesional.. ni cite mengenai seorg yg berpangkat profesional.. kire seorg DOKTOR PAKAR..

last month,tmpt keje aku terima sorg doktor yg bertukar dr satu tmpt kat KL nuh.. dia dtg ke opis aku bw salinan akaun bank dia bg kt sorg opismate aku nih.. then opis mate aku ckp la ngan dia...

"doktor, setiap bulan mmg kena attachkan statement bank bila nk claim on call..doktor bg pd kerani klinik utk simpan" explain kwn aku

"eh,xkan la setiap bulan sy kena potostat kot statement nih? mana bukti bertulis yg menyatakan kena attach statement bank? tmpt lama sy x perlu pown" dia membebel

kwanaku pon cr la borg then tunjuk kat dia..pastu dia diam,trus blah... bukan la nk suh dia potostat tetiap bulan pown..pas je la dkt kerani kt klinik tu,nt depa tau la nk wat gena.. pastu nk compare2 ngan tmpt keje lama dia.. lain tmpt,lain caranya..ikut je la arahan.. prosedur kewangan.. haiiyaaa....

selang beberapa hari,dia dtg balik ke pejabat..kali ni psl claim perpindahan dia.. dh sah2 termaktub dlm pekeliling arahan perbendaharaan,mmg wajib diattachkan salinan geran kereta sekiranya nk wt claim perpindahan..sah2 la dia ader keta kan..xkan la pekerja PROFESIONAL x pkai keta plak kan..skali laei dia wt kecoh kat opis.. katanya,x logik smpi nk salinan geran kereta.. geran keta nya ada di KL.. dia ckp kalo dia balik ke KL nk amek geran,dia nk claim.. ish2..x paham tul la aku ngan dia neh..

pas beberapa minggu dia x menjengukkn diri di kewangan.. pg td dia dtg laei.. kali ni dia bwk clim perjalanan dia skali ngan salinan geran keta dia.. opis mate aku yg wt claim tuh xde kt tmpt dia..since aku je yg ada kt c2,aku pon bgn la p kt tmpt opismate aku tuh.. dia serahkan borg claim dia kt aku.. aku check balik, dia x mintak tandatangn ketua jabatan dia..aku pon explain elok2 la ngn dia..

"doktor, yg nih kena suh ketua jabatan sahkan dan sign" smbil aku tunjuk tmpt kena sign tuh

"apesal xbgtau sy aritu?ni dh 5 kali sy dtg sni..uollss wat keje x efisyen" dia beletiaq

"xper,doktor xyah dtg..mntk PPK yg antarkan" aku senyum je kt dia..

"mmg menyusahkan sy la..byk kali nk kena dtg..bla..bla.." beletiaq smbil kuar dr opis..

mcm nih ke rupenyer seorg pekerja PROFESIONAL??? mmg jenis xde adab ek?? paham la prosedur kewangan..bukannyer br sebulan masuk keje..dh bertahun kot.. kalo x,xde la jd PAKAR kan..selama nih x penah nk claim ker?? dh terang2 tertulis di borang tuh..x reti baca ker?? yg berpangkat tnggi drdia pon tau jugak adab2 nyer.. ntah la.. x paham aku la.. ckp elok2 awat nya..x rugi sesen pown.. ni dtg trus nk serang jer...
pk la sendiri....

p/s: dia nih x kawen laei..mebi kategori andartu la




No comments: