Tuesday 22 February 2011

Aku Terima Nikahnya


aku pernah terbaca sebuah buku iaitu "AKU TERIMA NIKAHNYA" hasil tulisan Ustaz Hasrizal.. aku sgt2 tertarik dgn gaya penyampaiannya yg bersahaja..menceritakan pengalaman hidup beliau sendiri..aku rs mmg buku nih boley dijadikan panduan utk pasangan2 yg bercinta.pasangan suami isteri utk dijadikan rujukan bersama..

aku tertarik pd kata2 Ustaz nih mengenai perkahwinan..(ala...pompuan nih ckp psl kawen laei..)..lantak la nih belog aku kan..ader ak kesah..heheheh...x salah kn kita kongsi ilmu..ayat yg paling aku paling suka ialah :“Jangan mengambil langkah untuk berpasangan, jika sudah pasti dalam setahun dua jangka masa terdekat ini tiada kemungkinan untuk anda berkahwin!”,

CINTA sebenar itu harus terbit dari emosi dan naluri fitrah manusia… namun ia lahir juga dengan sandaran rasional dan sedar diri terhadap asas cinta itu, tanggungjawab yang mengiringi cinta tersebut serta kesan yang bakal lahir dari mematerialisasikan perasaan cinta seperti ini. Cinta yang ada ‘sense of begin with the end in mind‘.

apa yg aku nk kata kat sini:

jangan sesekali kamu memulakan satu perhubungan yg boley dikatogerikan dlm "bercinta" seandainya kamu belum bersedia memberikan komitmen kamu..sbb bila kamu dh melafazkan yg kamu sayang sesorg dan mahu dia menjadi kekasih hati kamu,kamu dh pun memberikan satu harapan pd nya..dan di situ sudah ada komitmen yg perlu kamu berikan..of coz la kamu nk bersama si dia kan sehingga akhir hayat kamu..mahukan si dia menemani kamu selamanya..tp awas,lainlah kalo kamu nih jenis yg x berpendirian ttp..jenis yg sj nk mencari seseorg utk memenuhi kebosanan dlm hidup kamu..

seandainya kamu sudah pun memulakan suatu perhubungan,tp kamu masih belum bersedia utk melangkah ke alam seterusnya,berterus teranglah dgn pasangan kamu dan berbincang elok..itu pun kalo kamu rs kamu masih mahu bersama si dia..x perlulah kamu mencipta alasan yg lain kononnya utk mnenjaga hati pasangan kamu..truth is always ugly..biar pun pahit ttp kena telan..lebey baik tau perkara sebenar2nya,drpd tahu ditipu..come on la..be a gentleman la..jgn jadi pengecut...


No comments: