Thursday 2 December 2010

saya pakai inai hari ni

cantikkan lukisan inai nih kan....

sgt2 teruja tau..chanteq nyer.....

aku pakai inai semlm ngan adik2... nape aku pakai inai??? nk kawen?? ahakssss..... malu la i nk ckp... =p

..................................

..............

......

...

pas aku post status kat fb,ckp aku pakai inai,ramai yg bertanya... "eh,ko nak kawen ke?" "owh..dlm diam jer...x bgtau pown"... apekah salah aku nk pakai inai??pelik2.. hahaha... ingin aku jelaskan di sini..bahawasanya aku pakai inai nih SAJE2 jer la... aku pakai kat kuku jer... and d most important is,aku pakai inai yg org pakai kat rambut ok.. aku letak dkt kuku aku.. x ckup pakai kat umah,aku smbung plak pakai kat opis... hahahaha....



aktiviti aku di opis ari nih... jgn ingat aku makan gaji buta ok.. sistem down ari nih..then lansung xde keja nk wat memandangkan keja aku melibatkan sistem..so dr duk saja kan,aku pakai la inai nih ngan member opis aku.. =p

dan hasilnya

..............

........

.....

....


inai nih menjadi kaler coklat gelap ok...bukan warna merah yg selalu dipakai oleh pengantin... utk inai yg warna merah,aku akan smpn utk pakai ms majlis malam berinai aku yg x tau la tahun bila... ngee~~


ingat x dlu ,psl kes yg pakai inai ni haram...utk maklumat semua.ni ada info dr JAKIM..

Diperoleh daripada soal jawab dari JAKIM:

Kemusykilan #1

Soalan :
Assalamu'alaikum wbt,
Saya ada satu kemusykilan berkenaan dengan hukum iaitu apakah hukumnya memakai inai yang bercorak dan berukir? Setelah merujuk pada laman web JAKIM, memakai inai yang biasa diharuskan hukumnya. Tetapi bagaimana pula hukum bagi memakai jenis inai yang bercorak dan berukir? Terima kasih. .

Jawapan :
Waalaikumussalam,
Harus memakai inai bercorak dan berukir seperi corak bunga bagi pengantin perempuan tetapi dengan syarat tidak bercorak haiwan atau benda-benda hidup

Kemusykilan #2

Soalan :
Apakah hukumnya memakai inai berukir seperti trend pengantin sekarang?.

Jawapan :
Hukum memakai inai berukir harus bagi wanita,dengan syarat ukiran inai tersebut tidak menyerupai benda-benda hidup..

Kemusykilan #3

Soalan :
Assalamualaikum.Saya ada kemusykilan mengenai pemakaian inai di tangan.Saya seorang pelukis inai(henna) untuk pengantin.Saya ada terbaca artikel bertarikh 8/5/2007 di dalam website ini,pihak JAKIM mengatakan bahawa harus memakai inai di tangan kerana ia bukan menyerupai tatu.Saya juga ada terbaca surat khabar mingguan malaysia bertarikh 10/2/2008 di muka hadapan pemakaian inai ala tatu dilarang.Soalan saya disini,adakah memakai inai yang dilukis di tangan itu diharamkn sama sekali walaupun ia bercorak bunga ( corak arabic) bukan bercorak binatang atau haiwan cthnya seperti gambar yang disiarkan di dalam mingguan malaysia itu.Saya risau selagi tidak mendapatkan kepastian dari pihak JAKIM.Terima kasih .

Jawapan :
Waalaikumussalam, memakai inai atau mengukir inai di tangan pengantin perempuan diharuskan dengan syarat bukan bercorak benda-benda hidup..
Rujukan: JAKIMcredit to : yattpinkymaniac

ok...maksudnyer boley la pakai inai kan ms kawen..best2.

No comments: