Sunday, 16 August 2009

warna warni kehidupan


Pengalaman mengajar kita erti sebenar kehidupan..ada yg suka,ada yg duka..apa juga yg terjadi dlm hidup kita sebenarnya adalah salah satu rencana kehidupan yang telah ditakdirkan oleh Allah..Terpulang kepada kita utk mengharunginya..ada sesetengah manusia yang meratapi kegagalan dlm hidup dengan menyalahkan diri sendiri..tanpa lansung mahu menerimanya..ada yang sanggup meredah onak dan duri kehidupan ini dengan hati yang terbuka..Redha pada ketentuan Illahi..itu lah aku..Aku redha dengan segala ketentuan Tuhan kepada aku.. kadang2 org pelik tengok aku..mcm mana aku boley menghadapi semua itu?entah..aku sndr tiada jwpn utk persoalan itu..aku hanya mampu tersenyum..namun di sebalik senyuman itu,hanya aku yang mengetahui bertapa perit nya utk aku telan..namun aku gagahkan juga kaki ini utk terus melangkah tanpa menoleh ke belakang lagi..byk sebenar nya kisah yg terjadi sepanjang hidup aku nih..kalau la boley buat novel,mmg aku buat dah..tp ntah laku ntah tidak..ahahahah.. tp itulah yg dikatakan warna warni dlm kehidupan..aku telah merasai segala2 nya.. gembira, sedih,keciwa,bahagia,disakiti,menyakiti,disayangi,menyayangi..dan mcm2 lagi la.. best kan?perlu ke utk aku kongsi kat sini ape yang jadi kat aku??x perlu la rs nyer..biarlah menjadi rahsia aku..huhuhu...xkan semua menda kita nk enclosed utk tatapan public kan??kita nih bukan nyer artis pownn..tp bagi aku,ape yg terjadi,aku akan smpan kenangan itu sebagai suatu kenangan yg terindah yang pernah terjadi dlm hidup ku..sesakit mana hati aku dilukai,namun insan2 yg melukai nya pernah membahagiakan aku..aku x menyimpan apa2 dendam pun dlm hati aku..malah aku anggap sebagai rencah kehidupan..

Nape aku perlu nk berdendam sebenar nya??mmg la pada mulanya aku merasakan dunia ini x adil buat aku..nape aku sering menjadi mangsa??nape aku x berkesempatan uk merasai kebahagiaan seperti org lain?? Namun lama kelamaaan aku menyedari yang hidup aku x akan tenang selagi ada sisa dendam dlm hati aku..ade pepatah omputeh “ it’s painful to see the one you love with someone else,but it’s more painful when we know that the one that we love is not happy with us..” so,aku redha ..aku terima dgn hati yang terbuka.. mungkin dia bukan yg terbaik utk ku.mungkin dia terbaik,tp utk org lain. Dan yang terbaik utk aku pasti datang sebagai ganti nya..aku yakin dengan ketentuan Allah..dan hanya Dia yg mengetahui apa yg terbaik utk ku..teringat aku kepada pesan hukama, “sukalah sesuatu sekadar sahaja,berkemungkinan ia akan menjd kebencianmu suatu ketika.bencilah yg engkau benci sekadar shj, berkemungkinan ia akan menjd kesukaanmu pd satu ketika.. begitu juga pd surah Al-Baqarah,216.. “ada sesuatu perkara yg kamu cintai ttp membawa keburukan kpd kamu.ada pula sesuatu yg kamu benci ttp sebaliknya membw kebaikan kpd kamu.sedarlah kamu tidak mengetahui,Allah lah yg lebih mengetahui.

Cara aku,aku jenis x suka merampas hak org..even ade sesetangah org ckp…’ala,br awek je..bukan nyer jd bini pown’ tp ntah la..aku hormat dgn hak org..tp nape hak aku selalu diambil??kdg2 aku tertanya2,ape kurang nya aku? Smpi kwn aku ckp aku nih terlalu baik..yeke??haaah..ntah la..tp itu la cara aku..andai aku tau seseorg itu mmg dh berpunya even just gf,aku tau nk limitkan pergaulan aku ngan mereka..itu lh aku..sbb aku rs,sekali aku rmpas hak org,berkali2 aku akan terima nasib yg sama.. hidup nih kan ada hukum karma nya..Cuma kita x tau bila kita akan kena balik..

ape2 pon aku byk belajar.."the value of friendship is more precious".. aku akan ingat smpi bila2 ungkapan itu..Emeer selalu pesan kat aku..thanks my dear..aku bersyukur sgt2 aku ada kwn2 yg betul2 sygkan aku..yg care psl aku..thank you so much to all of you..really appriciate it..

and special thank to someone yg sudi meminjamkan telinganya utk aku..

p/s: aku bukanlah frust bercinta ok..aku bercinta ker??x kot..x smpi ke tahap tuh pun perasaan aku..it just something yg aku rs aku perlu luahkan..mesti korang dh pk lain kan..apehal la minah nih..mental ke ape..hahah..what ever la..nih blog aku..nk baca,baca..x mo baca sudeyy..ngee~~









No comments: